Leesautobiografie Lianne
Leesautobiografie van Lianne
Thuis
Vroeger werd er bij mij thuis
veel voorgelezen. Bijna elke avond wilde ik voorgelezen worden door mijn
ouders. Toen ik heel klein was begon dit met veel prentboeken, ik hield ervan
om naar de plaatjes te kijken zoals in het boek ‘’Rupsje nooit genoeg’’. Later werden dit steeds vaker boeken met minder
plaatjes, ook ging ik steeds vaker ook een stukje hard op lezen. Ik vond dit
heel leuk om te doen.
Basisschool
Tijdens mijn basisschool tijd
werd er redelijk veel voorgelezen door de leraren. Ik zat op een christelijk
basisschool dus begonnen we bijna elke dag met een verhaal uit de bijbel. Deze
verhalen vond ik altijd heel mooi om aan te horen, zeker omdat er in al die
verhalen belangrijke en wijze boodschappen in zitten. Ook werd er wel uit
andere soorten boeken voorgelezen zoals uit “Jip en Janneke”.
In mijn basisschool stond een
kleine bibliotheek, een kleine collectie van boeken. Daar moesten we ongeveer
elke twee weken een boek van lezen, daarvoor kregen we ook altijd tijd in de
klas voor om te lezen. Er waren maar weinig boeken dus gebeurde het ook vaak
dat boeken twee keer werden gelezen. Ik hield altijd heel erg van grappige
boeken, zo herinner ik me nog heel goed dat ik het boek ‘’Mathilda’’ wel iets
van drie of vier keer heb gelezen.
Vanaf groep 5 mochten we ook
elke 2 weken naar de biebbus om een boek uit te zoeken, dit was een rijdende bibliotheek
die voor onze school stopte. Daar haalde ik vaak boeken om te lezen maar wat ik
nog weet, is dat ik altijd de dunste boekjes uitzocht. Ik vond het namelijk altijd
veel leuker om zelf dingen te beleven in plaats van te lezen over mensen die
dingen meemaken. Eigenlijk is dit niet veranderd.
Voortgezet onderwijs : onderbouw
In de onderbouw van het
voortgezet onderwijs las ik graag avonturen boeken en boeken met het thema
criminaliteit. Deze boeken spraken me aan omdat de spanningsbogen altijd heel
goed opgebouwd zijn. In de onderbouw keek ik ook graag naar series zoals ‘’CSI’’
en ‘’Criminal minds” en de thema’s zijn ongeveer hetzelfde. Dit soort boeken
zijn heel anders dan die ik las op mijn basisschool. Ik werd ouder en telkens
meer interesse naar criminaliteit. Ik werd niet crimineel hoor, laat dat even
duidelijk zijn, ik vond het gewoon heel interessant.
Boeken die voor meisjes zijn
geschreven spraken me steeds minder aan. Zo kreeg ik een keer voor mijn
verjaardag een boek van de reeks ‘’Shopaholic’’, natuurlijk vertelde ik toen
hoe leuk het boek me leek. Echter, ik ben nooit verder gekomen dan pagina 20
omdat het me echt geen moer scheelde over wat voor kleding en make-up die
personages interessant vonden. Daarom begon ik misschien ook wel meer te lezen
richting de criminaliteit omdat dat ongeveer het tegenovergestelde is.
Hierboven heb ik net uitgelegd
wat voor soort boeken ik las, tenminste wanneer ik las. Want lezen was nog
steeds niet mijn hobby, ik was vaak druk met zwemmen want ik zat in de selectie
op mijn club. Ook vond ik het veel spannender om films en series te kijken dan
een boek te lezen. Zo keek ik veel science fiction en moord series. Bij series
kon ik de scenes voor me zien, wat ik soms lastiger vond in boeken.
Voortgezet onderwijs : nu
Mijn leessmaak is in de jaren aardig
veranderd. Van boeken met plaatjes naar humoristische boeken naar avonturen
boeken en het thema criminaliteit tot de boeken die verplicht zijn om te lezen.
De verandering heeft denk ik te maken met het ouder worden.
Ik lees nog steeds wel af en toe boeken maar lang niet zo
veel als vroeger. Om eerlijk te zijn lees in alleen nog maar boeken die
verplicht zijn om te lezen voor school. Er is wel een uitzondering, de
boekenreeks ‘’The tomorrow series’’ vind ik wel super leuk, wat me ervan
weerhoudt om deze meer te lezen is dat ik amper tijd heb. Om eerlijk te zijn
maak ik er ook geen tijd voor, omdat lezen onderaan mijn lijstje staat met
prioriteiten.
Als ik zou moeten kiezen over welke onderwerpen ik moet
lezen, zou ik zeker voor fictie kiezen. Ook voor een zo dun mogelijk boek.
Geschreven aan de hand van : http://www.laagland-online.nl/assets/laagland_student/leesautobiografie.pdf
Reacties
Een reactie posten